Lessen mindfulness

Het leven wordt steeds drukker en we eisen steeds meer van onszelf. Alles lijkt sneller, efficiënter en beter te moeten. Elke dag staan we bloot aan enorm veel prikkels, alleen al door de komst van de tv, computer, tablets en mobieltjes. Hoewel we ons daar niet altijd bewust van zijn, beïnvloeden die ons lichaam en onze geest. We raken gemakkelijker overprikkeld, waardoor we stress en vermoeidheid ervaren. In onze tijd lijkt de wereld aan je voeten te liggen en hoewel het fijn is dat we zoveel keuzevrijheid hebben, kan dat ook keuzestress, twijfel en piekergedachten oproepen. Soms kan het zelfs leiden tot een burn-out, depressieve gevoelens of angsten.

Mindfulness kan je helpen tot rust te komen en uit die vicieuze cirkel te stappen van alsmaar meer, beter en sneller. Het is eigenlijk niks anders dan met aandacht leven. Door mindfulness train je je hersenen om bewust stil te staan bij het huidige moment. Hierdoor leef je bewuster, ervaar je meer geluk en laat je je minder meeslepen door je gedachten en emoties. Dat klinkt simpel en in wezen is dat het ook. De technieken zijn eenvoudig, maar net als met veel dingen is het makkelijker gezegd dan gedaan.

Door mindfulness leer je naar binnen kijken en ontdekken wat zich in jou afspeelt. Dan kom je ook emoties en kanten van jezelf tegen waar je niet blij mee bent. En als je al lang je gevoelens van onrust en stress onderdrukt, kunnen die in eerste instantie juist heftiger worden. TIjdens de lessen leer je hoe je daarmee om kunt gaan. Uiteindelijk brengt mindfulness je rust, acceptatie en tevredenheid. Je leert ook om niet direct te oordelen. We zijn zo gewend om overal een mening over te moeten hebben, dat het een verademing is om gewoon waar te nemen zonder oordeel.
Image
Mindfulness lijkt misschien zweverig of vaag, maar dat is het niet. Het geeft je juist praktische handvatten om meer grip op je leven te krijgen en tegelijkertijd leren loslaten. De laatste jaren wordt er veel wetenschappelijk onderzoek gedaan naar mindfulness en meditatie. Beide blijken enorm veel voordelen te hebben.

Mindfulness & meditatie:
  • iconverminderen stress en angst
  • iconvergroten je concentratievermogen
  • iconhelpen om je minder te laten leiden door je emoties
  • iconverbeteren je relaties
  • icongeven je meer mentale veerkacht
  • iconzorgen dat je beter oplaadt tijdens je slaap
  • iconversterken je weerstand
De lessen
Tijdens de lessen mindfulness combineer ik de technieken uit het oorspronkelijke 8-wekenprogramma van grondlegger Jon Kabat-Zinn, met eenvoudige yogaoefeningen, meditatietechnieken, geleide visualisaties en qi gong. Het is geen traditionele mindfulnesstraining, waarbij je 8 weken oefent en tussendoor elke dag thuis een uur moet oefenen. Mijn cursus loopt het hele jaar door, zodat je elke week een moment kunt inplannen waarop je bewust even stilstaat. Veel mensen hebben behoefte aan meer rust in hun hoofd en beginnen met die intentie aan dagelijks mediteren of mindfulness beoefenen. Het is echter nog niet zo gemakkelijk om dat vol te houden. Door een vast moment in de week ‘naar les’ te gaan, kun je de oefeningen gemakkelijker blijven doen. Hierdoor heeft het een langdurig effect op de manier waarop je met problemen, gedachten en emoties omgaat.

De lessen zijn praktisch, ontspannend en afwisselend. Elke 6 weken staat er een ander thema centraal, dat past bij de tijd van het jaar. Zo staan we in de herfst extra stil bij het thema loslaten en in de zomer bij dankbaarheid of genieten. 

De lessen worden gegeven op woensdagavond van 19:00-20:15 uur. Na de les is er tot half 9 de mogelijkheid om met een kop thee vragen te stellen of ervaringen uit te wisselen.
Op het moment staat er geen nieuw blok mindfulness op de planning.


Heb je interesse om op de wachtlijst geplaatst te worden? Mail dan naar info@devoetspiegel.nl!