Klok verzetten

Vannacht werd de klok een uur verzet. Het is vóórjaar, dus de klok gaat een uur vooruit. Van wintertijd gaan we over op zomertijd. De laatste jaren is er veel over deze wisseling te doen en het Europees Parlement wil vanaf 2021 zelfs af van de zomer- en wintertijd.

Wat in eerste instantie bedoeld was om energie te besparen (lampen hoeven ’s avonds minder vroeg aan) en verkeersongelukken te voorkomen, lijkt juist een negatief effect te hebben op veel mensen. We hebben allemaaleen interne klok die ons vertelt wanneer het tijd is om te gaan slapen. Door die tijd verplicht een uur te verzetten, kan je slaapritme verstoord raken. Zeker voor mensen die ’s ochtends lastig hun bed uitkomen, is het op maandagochtend na het verzetten van de klok extra zwaar. Een uur vroeger wakker worden maakt dat je minder alert bent en een moe gevoel houdt. Goede nachtrust zorgt ervoor dat tal van processen in je lichaam goed verlopen en dat je je overdag energiek voelt.

Gelukkig wennen de meeste mensen binnen een paar dagen aan het nieuwe ritme. Als je weet dat je er last van krijgt, kun je de twee weken voor de wisseling alvast beginnen met kleinere stapjes. Door om de paar dagen 10 minuten eerder op te staan, wen je je lichaam aan vroeger wakker worden en gaat de overgang soepeler. Verder helpt het om een paar nachten na de tijdswisseling vroeger naar bed te gaan en zo juist extra slaap te pakken. Kun je dan nog niet in slaap komen, zorg er dan voor dat je ook hier de overgang soepel maakt. Dus niet tot net van tevoren achter je tablet onder een felle lamp, maar een half uurtje in bad of warm douchen bij gedimd licht. Daarnaast kun je ervoor kiezen om je (verduisterende) gordijnen niet helemaal dicht doen, zodat het zonlicht je 's ochtends helpt om uit bed te komen.

Merk je dat je na het verzetten van de klok langer slecht slaapt en moe rondloopt? Dan kan een voetreflexbehandeling je helpen om de onderliggende oorzaken aan te pakken en je energie weer een boost geven.